چگونه تولید محتوا کنیم؟

تولید محتوا
چگونه تولید محتوا کنیم؟

تولید محتوا چیست و چگونه تولید محتوایی خوب داشته باشیم؟

چند ساعت بود که ارنست همینگوی نشسته بود جلوی شومینه و پرتقال پوست می کرد و از تماشای آن لذت می برد. خبرنگار جوانی که انگار مهمان همینگوی بود ، از راحت طلبی و اتلاف وقت همینگوی در عجب بود ، تا اینکه نتوانست طاقت بیاورد و پرسید:

آیا به عنوان نویسنده ای مشهور و مهم وقت شما با این کارها هدر نمی رود؟ همین زمان را نمی توانید به کارهای مهم تری اختصاص بدهید؟

همینگوی در پاسخ گفت: من دارم روحم را برای نوشتن آماده می کنم. مثل ماهیگیری که قبل از رفتن به صید باید ابزار کارش را فراهم کند.اگر ماهیگیر از این مرحله ی کار غافل شود و فکر کند که فقط خود ماهیگیری مهم است هرگز در کارش موفق نمی شود.

به نظر شما همه ی ما می توانیم مثل همینگوی بنشینیم و پرتقال پوست بگیریم و به این خیال باشیم که این کار به خلاقیت مان کمک می کند؟

به نظر می رسد که برای خلاق بودن و بهره گیری از توان مغز به برخی کارهای آگاهانه هم نیاز است.از جمله داشتن هدف مشخص. اگر همینگوی با چنین اطمینانی از لحظات ظاهرا هدر رفته اش به عنوان بخش مهمی از فرایند نویسندگی اش حرف می زند، به خاط داشتن ناخودآگاهی تربیت شده است و هدفی روشن. اگر او در حال نوشتن یک رمان باشد مغز او در تمام ساعات شبانه روز ممکن است او را با ایده های تازه غافلگیر کند و اگرهم در حین نوشتن متن مشخصی نباشد همین که هدف اصلی او در زندگی نوشتن داستان است ،باعث خواهد شد ذهن این نویسنده راه را برای دریافت ایده های خلاقانه باز کند. آن وقت است که پرتقال پوست کردن ،دوش گرفتن، گاوبازی و هواپیما سواری همه و همه می تواند بخش مهمی از فرایند خلاقانه کار همینگوی باشند.

مثلا جوویتال که مقالات بسیار مهمی نوشته است، عادت دارد در فهرستی مجزا از کارهای روزانه اش ، کارهایی را بنویسد که می خواهد ناخود آگاهش روی آن ها کار کند. ویتال معتقد است با ثبت این کارها و فرستادن آنها به ناخودآگاه ،گاه گاه در خواب و یا در حین دوش گرفتن و رانندگی ،ایده هایی برای انجام آن کارها به ذهنش می رسد که خودش تلاش آگاهانه ی چندانی برای شکل دادن به آن ها نکرده است. یا ادیسون عادت داشته هرشب پیش از خواب ، مسائل و چیزهایی را که برای آن ها به دنبال ایده ی تازه بود بنویسد و با فکر کردن به آن ها به خواب برود و امیدوار است که در خواب هم ذهنش روی آن مسائل کار کند. اما این موضوع چه ربطی به تولید محتوا دارد؟

برای موفقیت در تولید محتوا می توانیم چهار سبد گوناگون محتوایی داشته باشیم.سبد موضوعات محتوا،سبد انواع محتوا،سبد توزیع محتوا،و سبد ترویج محتوا. سبد ها کمک می کنند تا چیزی از چشم ما پنهان نماند و از تمام ضرفیت های تولید محتوا بحره ببریم.

در فرایند تولید محتوا داشتن سبدی از موضوعات مشخص و پیش چشم داشتن مداوم آنها در نهایت باعث می شود ذهن ما به صورت خودآگاه و ناخودآگاه متوجه و متمرکز باشد و همین توجه مداوم موجب خلق جریان پایان ناپذیری از محتوا خواهد شد.. سبد موضوعات محتوا به کار ما جهت می دهد و سبب می شود زمین و زمان بهانه ای برای خلق ایده و محتوای جدید شوند.

در حال حاضر به احتمال زیاد شما در یکی از دو وضعیت در مورد فعالیت هایتان هستید:

1- به تولید محتوا علاقه دارید و می خواهید کسب و کار محتوامحور خودتان را بسازید.اما ایده مشخصی برای تولید محتوا ندارید یا بین انتخاب چند ایده مردد هستید.

2-کسب و کار یا ایده ی مشخصی دارید و فقط می خواهید با نظم و جدیت بیشتری به تولید محتوا بپردازید.

جوپولیزی را به عنوان پدرخوانده ی بازاریابی محتوا می شناسند. او در طول بیشتر از یک دهه فعالیت ،سعی کرده است تا مروج اصلی بازاریابی محتوا در جهان باشد. پولیزی در کتاب (CONTENT INC) به هر فرد و گروهی که به دنبال فعالیت محتوایی هستند ،پیشنهاد می کند تا نقطه ی شیرین خودشان را پیدا کنند. نقطه ی شیرین را می توان تقاطع دانش و مهارت با شور و اشتیاق دانست. در ادامه ی متن می خواهیم به برخی پیشنهادهای پولیزی به هر دو گروه بپردازیم.

چه کسب و کار مشخصی داشته باشید و تلاشتان بر این باشد برای این کسب و کار محتوا تولید کنید، یا تنها میلی برای حرکت به سمت دنیای محتوا داشته باشید ،احتمالا به اهمیت تولید محتوا در دنیای کسب و کار فعلی پی برده اید و قصد دارید به کمک قدرتی که محتوا دارد ، برند شخصی قدرتمندی بسازید. کسب و کارتان را مطرح کنید ،مخاطبانتان را دقیق تر هدف بگیرید یا مثلا به عنوان مدرس ،سخنران یا اینفلوئنسر در حوزه ی خاصی مطرح شوید ، اما نمی دانید به سراغ چه موضوعی بروید یا بین انتخاب چند موضوع تردید دارید که کدام یک بازار بهتری دارد و از قابلیت بیشتری برای تولید محتوا برخوردار است.

کسب و کار محتوامحور
اهمیت تولید محتوا در دنیای کسب و کار

دانش و مهارت- شور و اشتیاق

پولیزی برای توضیح این موضوع از فردی به نام متیو پاتریک مثال می زند. پاتریک علاقه ی دیوانه واری به بازی های کامپیوتری داشت و در کنار آن در رشته ی ریاضی و هندسه تحلیلی از دانش تخصصی برخوردار بود. یک روز پاتریک حین تماشای برنامه ای درباره ی یادگیری از طریق بازی ، به ذهنش می رسد که چرا علاقه و دانشم را با هم ترکیب نکنم؟ به این ترتیب یک کسب و کار محتوایی به اسم ویدئوهای تئوری بازی به ذهنش خطور می کند. او اقدامات لازم برای راه اندازی این کسب و کار را انجام داده و آن را در معرض دید عموم قرار می دهد. نتیجه ی کار بسیار جالب بود ، آمار بازدید این ویدیوها بعد از 56 قسمت منتشر شدن به رقم 500هزار بازدید در یوتیوب رسید و امروز می بینیم که برند بازی متیو پاتریک بیش از چهار میلیون مشتری برای خودش دست و پا کرده است.

خود من سال ها روزنامه نگار و کارتونیست بودم و با گره زدن این کار به علاقه ی قلبی ام یعنی ادبیات، نویسندگی و تولید محتوا ، کسب کار فعلی ام را ساخته ام.

توجه دارید؟ یافتن نقطه ی شیرین به ما کمک می کند خودمان باشیم و شانس اینکه به ایده ی منحصر به فردی برسیم و با این ایده کسب و کارمان را متمایز کنیم بالا می رود.مثلا نگاهی به رشته ی تحصیلی خودتان بیندازید،همین طور به علایق قلبی تان توجه کنید و ببینید می توانید این ها را با هم ترکیب کرده و چیزی تازه تولید کنید؟

بهتر است قدری بیشتر درباره ی دانش و مهارت هایی که دارید فکر کنید ، منظور از دانش اطلاعات ما در یک حوزه ی خاص است که با مطالعه یا مشاهده به دست می آید. منظور از مهارت هم توانایی خوب انجام دادن یک کار در عمل است.به عبارت دیگر داشتن مهارت در یک کار یعنی شما در آن کار تخصص و شایستگی کافی را دارید. سخن ساده این که مهارت دانشی است که از آن به درستی استفاده شود.

برای روشن شدن موضوع ، جو پولیزی مثالی را به این شکل مطرح می کند: ((او دو فهرست تهیه می کند .در یک فهرست به برخی از انواع دانشی که در زمینه های مختلف دارد اشاره می کند ، مثلا اطلاعاتش درباره ی آهنگ ها ،رنگ نارنجی ،یک تیم ورزشی خاص، کارت های بازی بیس بال و غیره. در سمتی دیگر ،مهارت های خودش را فهرست می کند :از جمله سخنرانی،نویسندگی غیرداستانی، ایجاد مدل های نشر و تدریس.

می بینیم که کار پولیزی ترکیبی از برخی از انواع دانش و مهارت های اوست. او به عنوان یکی از مهم ترین نویسندگان و سخنران های بازاریابی محتوا فعالیت می کند،همیشه لباس نارنجی به تن دارد و به همین رنگ شناخته می شود.

حالا نوبت شماست، یک قلم و کاغذ بردارید و یک طرف آن درباره ی دانشی که در زمینه های مختلف دارید بنویسید ،در سمت دیگر هم از مهارت های خودتان بنویسید ،هر قسمت را تا جایی که می توانید پر کنید و از زمینه هایی بنویسید که در آن دانشی بیشتر از سطح میانگین دارید. اگر درست انجام داده باشید احتمالا حوزه ی دانشی شما بیشتر از مهارت هایتان خواهد شد.

جو پولیزی در نهایت با یک مثال سازمانی موضوع را تکمیل می کند: کار شرکت ایندیم لحیم کاری صنعتی مواد الکتریکی بود . مزیت آن ها دانش تخصصی بالایی بود که نسبت به دیگر شرکت ها داشتند. در فرهنگ شرکت،انتشار دانش یک ارزش محسوب می شد ،چرا که آنها اعتقاد داشتند با بالا آمدن موج ها ،همه ی کشتی ها با هم رو به بالا حرکت می کنند.از این جهت آنها بسیار مشتاق بودند تا این دانش را هر چه بیشتر ترویج دهند و برای انتشار هر چه بهتر آن اینترنت را زمینه ای مناسب یافتند.

ترکیب کار آن ها ، یعنی لحیم کاری تجهیزات صنعتی با علاقه شان به اشتراک گذاری دانش ، در نهایت سبب شد تا نقطه ی شیرین شرکت شکل بگیرد. حالا آن ها ده ها وبلاگو تولید کننده ی محتوا دارند و نمودار رشد آن ها همچنان رو به بالاست.

تصمیم گیری
چگونه شغل دلخواهمان را پیدا کنیم

حالا چگونه می توانید به علاقه ی واقعی تان پی ببرید؟

احتمالا شما هم سخنرانی استیو جابز را در مراسم فارغ التحصیلان دانشگاه استنفورد دیده اید . جایی که می گوید باید کاری را پیدا کنید که به آن عشق می ورزید و برای اینکه کار بزرگی انجام دهید باید به آن عشق بورزید. از طرفی  ، از کال نیوپورت می شنویم که دنبال کردن علایق پیشنهاد خوبی است ، اما مسئله این است که ما قبل از انجام دادن و آزمایش کارهای مختلف نمی توانیم علایق طبیعیخود را کشف کنیم. به یک نکته توجه داشته باشید ، که استیو جابز دست به عمل زد تا توانست به علاقه ی خودش برسد. حالا اینجا بر سر دو راهی قرار می گیریم.اینکه به ندای قلبمان گوش دهیم یا اول دست به عمل بزنیم و از دل کار علایق واقعی مان را بیرون بکشیم.

رومن کرزنالیک نویسنده ی کتاب (چگونه شغل دلخواهمان را پیدا کنیم) می گوید: ، اول عمل کنید و بعد فکر. شما از روز اول نمی توانید علایقتان را شناسایی کنید. پس بی نقص گرایی را کنار بگذارید ، یک نقطه ی شیرین را انتخاب کنید و بلافاصله شروع کنید به تولید محتوا.

یک مدت راجع به موضوع مورد نظرتان محتوا تولید کنید و بعد درباره ی علایق واقعی تان تصمیم بگیرید. چون ممکن است گمان کنید به کاری علاقه دارید اما با انجام دادن آن و تولید محتوا برای این موضوع ، متوجه شوید که این علاقه قلبی نبوده و واقعا مشتاق نیستید در این زمینه برای طولانی مدت کار کنید. حالا اگر بعد از مدتی کار کردن متوجه شدید به آن حوزه علاقه ندارید، مسیر خود را تغییر می دهید ،بدون آن که ضرر کنید .شاید بپرسید چرا؟؟ چون حتی اگر موضوع را تغییر دهید مهارت تولید محتوا با شما می ماند ، پس می توانید آن مهارت را در موضوعات مختلف به کار ببندید. در کل اما موتور متحرک برای تولید محتوا اشتیاق شماست. پس سعی کنید با اشتیاق بالا کار انجام دهید.

حالا که بحث علاقه ی قلبی را باز کردیم ،به سراغ موضوع مهم کلید واژه ها برویم.چرا که یکی از مهم ترین ابزار شما برای تولید محتوا ،کلمات و واژه های کلیدی هستند.

کلید واژه چیست؟

مهم ترین واژه ها و عباراتی که با موضوع مورد نظر شما در ارتباط هستند و مخاطب با جستجو کردن آن ها به محتوای شما می رسد کلید واژه نام دارد. کلید واژه ها پل ارتباطی شما با مخاطبانتان است  و عموما در نتیجه سوالاتی که مخاطب در ذهنش شکل می گیرد یا به طریقی به آن نیاز دارد ، تعریف می شود.

چگونه می توانیم به کلید واژه های مناسب دست پیدا کنیم؟

یکی از راه های مهم برای پیدا کردن کلید واژه ها ، جستجو کردن آن ها در گوگل است. به عنوان مثال اگر می بینید برای کلید واژه ای در گوگل آگهی داده اند می توانید بفهمید آن کلید واژه مهم و سود آور است. می توانید موضوع مورد نظر خود را وارد کنید و ببینید در قسمت پایین صفحه گوگل چه عباراتی را به شما پیشنهاد می دهد.

گوگل ترند هم ابزاری است که در این زمینه می تواند کمک شایانی بکند. در گوگل ترند می توانید کلید واژه های مورد نظر خود را وارد کنید و آن ها را با هم مقایسه کرده تا به میزان اهمیت هر یک پی ببرید.

علاوه بر این در گوگل ترند می توانید به سراغ موضوعات داغ و رو به رشد بروید و اگر می بینید این موضوعات با حوزه ای که در آن مشغول به کار هستید ارتباط دارند از آن ها در محتوایی که تولید می کنید استفاده کنید.

راه دیگر پیدا کردن کلید واژه ها استفاده از هشتگ شبکه های اجتماعی است ، مثلا در اینستاگرام ،هشتگ هایی که ترند شده اند و عمومیت بیشتری دارند می توانند نشانه ی علاقه و نیاز مخاطب شما باشند.شما می توانید از طریق سوالاتی که مخاطب به دنبال پیدا کردن پاسخ مناسب برایشان می گردد کلید واژه های مهم را پیدا کنید.برای شروع می توانید پنجاه مورد از مهم ترین سوالاتی را که گمان می کنید مخاطب شما با آن درگیر است، انتخاب کنید، بعد سعی کنید به ذهن مخاطب وارد شوید و این سوالات را بیرون بیاورید. در این راه می توانید از مجلات تخصصی هم کمک بگیرید.

همیشه امیدوار باش
این آدم های خوب
چگونه در کار خود پیشرفت کنیم

چند توصیه ی مهم

  • درباره ی موضوعاتی محتوا تولید کنید که به آن ها علاقه و اشتیاق دارید.
  • از مطرح کردن موضوعات کلی دوری کنید و به جای آن سعی کنید روی یک موضوع خاص متمرکز شوید.
  • به سوالات مخاطبان پاسخ دهید این بهترین راه برای بازاریابی محتواست.   
  • هم زمان که برای دیگران محتوا تولید می کنید به فکر پیشرفت شخصی خود هم باشید. زیبایی و شگفتی کار محتوا جدا از بازاریابی و رشد مخاطب فراهم کردن امکان رشد برای تولید کننده ی آن است. این فرایند شما را مجبور می کند تا افکارتان را منسجم کنید و به مرور زمان بهبود ببخشید.
  • مسیری برای بازخورد گرفتن مداوم ایجاد کنید. هنگامی که محتوایی تولید می کنید و آن را در معرض دید دیگران قرار می دهید تا به شما بازخورد بدهند ، زمینه ای برای اصلاح کردن مداوم دیدگاهتان فراهم می کنید و همین باعث خواهد شد بتوانید در طول زمان محتوای خود را ارتقا دهید. 
  • در آخر به این موضوع توجه داشته باشید که شما باید شروع کرده و عمل کنید تا هم حوزه ی مورد علاقه ی خود را به درستی پیدا کنید و هم تجربه بیابید.از دل کار منظم، تخصص بیشتری را در این حوزه کسب کنید.

اغلب کسانی که وارد کار محتوا می شوند به خاطر شکست در ایده پردازی برای محتوا ،دلسرد می شوند.اگر شما پای کامپیوتر بنشینید و منتظر شوید تا از عالم غیب الهاماتی به شما برسد نهایتا کار را رها می کنید و به جایی نمی رسید. دقیقا به همین خاطر است که شما باید یک سیستم برای پیدا کردن ایده های مناسب بسازید.به عنوان یک پیشنهاد اولیه می توانید روی پیدا کردن کلید واژه های مناسب تمرکز کنید و برای این کلید واژه ها به مرور محتوا تولید کنید.برای این کار لازم است ابتدا موضوع مورد نظر خود را مشخص کنید و وقتی ابعاد موضوعی برای شما مشخص شد،به سراغ گوگل بروید و آن موضوع را در گوگل جستجو کنید. درباره ی موضوع مورد نظر خود با مردم بحث کنید و مجلات تخصصی آن حوزه را بخوانید. به این ترتیب یک فهرست کامل از کلید واژه ها بسازید.معیارتان برای تکمیل کردن فهرست کلید واژه ها این باشد ،آیا این کلید واژه ای هست که مشتری به سراغش بیاید و محتوا بخواهد؟ فهرست کردن واژه های کلیدی در حوزه ای که فعالیت می کنید به شما کمک می کند تا هر بار پشت میز نشستید تا محتوا تولید کنید ذهنتان منظم تر شود و روی موضوعات مشخص تری تمرکز کند.

این متن طولانی را می توانید در تمام امور شغلی مختلف به کار ببندید،از نویسندگی تا چاپ کتاب ،تولید محتوای سایت، و ……….شغل های مختلف.

 

 

 

در یک کلام عاشق ادبیات. آنقدر نوشته ام که انگشتانم تاول زده است.

1 comments On چگونه تولید محتوا کنیم؟

Leave a reply:

Your email address will not be published.


Site Footer