موانع ذهنی در مقابل قدرت زمان

مدیریت زمان

موانع ذهنی در مقابل قدرت زمان چیست؟

قدرت مدیریت زمان یعنی موفقیت در زندگی ، کسانی که زمان خود را مدیریت کرده اند و طبق برنامه امور خود را پیش می برند اکثرا افراد موفقی بوده یا شده اند .اما مدیریت زمان نیاز به آمادگی ذهنی و قدرت مدیریت ذهنی زمان دارد.

سه مانع ذهنی در مقابل قدرت زمان وجود دارد که آنها را در زیر ذکر و توضیح خواهیم داد.:

مانع 1-نگرانی درباره کاهش حالت طبیعی و خودانگیختگی

اولین اسطوره یا باور منفی از مدیریت زمان این است که اگر خیلی سازمان یافته باشید ،فردی سرد ،حسابگر و بی احساس خواهید شد .برخی مردم گمان می کنند که اگر خیلی مؤثر و کارآمد باشند ،آزادی و سادگی خود را از دست خواهند داد .دیگر قادر نخواهند بود با جریان همراه بوده و عقاید خود را با صداقت و آشکارا بیان کنند. فکر می کنند مدیریت زمان انسان را انعطاف ناپذیر و سرسخت می کند.

این امر به هیچ عنوان درست نیست .بسیاری از مردم پشت این باور نادرست پنهان می شوند و آن را توجیهی برای روش نامنظم زندگی خود می دانند. واقعیت این است که افراد نامنظم خود انگیخته نیستند. آنها صرفا سردرگم و اغلب عصبانی بوده و معمولا دچار استرس بالا می شوند. واضح است که هرچه منظم تر باشید زمان و فرصت بیشتری دارید تا واقعا آرامش داشته،خودانگیخته شده و به خوشبختی واقعی دست یابید. درواقع وسعت مکان داخلی کنترلتان بیشتر خواهد شد.

نکته ی اصلی پی ریزی و سازمان دهی کارهایی است که می توانید انجام دهید. دوراندیشی ،برنامه ریزی برای احتمالات ،آمادگی کامل و تمرکز بر نتایج خاص، تنها زمانی می توانید کاملا آسوده و خود انگیخته باشید که شرایط تغییر کند. هرچه در حوزه عوامل تحت کنترل خود سازمان یافته تر باشید برای ایجاد تغییرات فوری در مواقع لزوم،آزادی و انعطاف پذیری بیشتری خواهید داشت.

مانع 2-برنامه ریزی ذهنی منفی

مانع ذهنی دوم برای توسعه مهارت های عالی مدیریتی زمان برنامه ریزی منفی است که اغلب ما در دوران رشد و بلوغ خود ،از والدین و همچنین دیگر افراد با نفوذ و مؤثر بر شخصیتمان ،کسب می کنیم. اگر والدینتان یا افراد دیگر به شما بگویند که خیلی نامنظم هستید یا همیشه دیر می کنید ،یا هیچ وقت کاری را که شروع می کنید به پایان نمی رسانید بازهم به صورت ناخودآگاه طوری عمل می کنید که از فرامین قبلی آنها پیروی نمایید.

متعارف ترین توجیه برای چنین رفتارهایی این است: من همین طور هستم! یا من همیشه این جوری بودم! واقعیت این است هیچ کس نامنظم  و شلخته یا مرتب و کارآمد به دنیا نمی آید.

مهارت های مدیریت زمان و کارآیی شخصی ،اصولی هستند که می آموزیم و با تمرین و تکرار آن را گسترش می دهیم. اگر عادت های بد مدیریت زمان را در خود گسترش دهیم،آموخته های خود را از یاد خواهیم برد،می توان عادت های خوب را در طول زمان جایگزین آنها کرد.

مانع 3-باور های خود محدود کننده

مانع ذهنی سوم در مقابل مهارت های مدیریت زمان، خوانگاره منفی یا باورهای خود محدود کننده است . بسیاری از مردم تصور می کنند که توانایی درست مدیریت زمان خود را ندارند.این قبیل افراد اغلب فکر می کنند این باور بخش ذاتی و فطری زندی یا میراث آنهاست. اما مدیریت درست یا نادرست زمان هیچ ژن یا کروموزومی ندارد و به هیچ عنوان ارثی نیست. هیچ کس با نقص ژنتیکی در سامان دهی شخص اش به دنیا نمی آید. رفتار های شخصی تا حد زیادی تحت کنترل خود شما هستند.

در زیر مثالی را میخوانید که ثابت می کند بیشتر کارها، با سطح انگیزه و میل شما در آن زمینه تعیین می شود. تصور کنید شخص یک میلیون دلار به شما بدهد تا وقت خود را برای سی روز آینده به درستی مدیریت کنید.در نظر بگیرید یک کارشناس بهره وری با یک دوربین و یک تخته زیر دستی ،یک ماه شما را دنبال می کند. پس از سی روز اگر وقتتان را به صورت کارآمد و درست گذرانده باشید و هر روز روی مهم ترین اولویت های زندگی خود کار کرده باشید یک میلیون دلار جایزه می گیرید. طی یک ماه آینده چگونه کارآمد خواهید شد؟

اول اینکه با انگیزه ی کافی (یک میلیون دلار) یکی از کارآمدترین ،مؤثرترین،سازمان یافته ترین، و متمرکزترین انسانهای جهان خواهید شد. نکته جالب این است که پس از یک ماه تمرین، بهترین مهارت های مدیریت زمان،عادت بازدهی و عملکرد بالا را در خود گسترش داده اید و این عادت ها تا آخر عمر در شما باقی خواهند ماند.

برایان تریسی

چگونه به عادت هایمان پایبند بمانیم

در یک کلام عاشق ادبیات. آنقدر نوشته ام که انگشتانم تاول زده است.

Leave a reply:

Your email address will not be published.


Site Footer