روش های به اوج رساندن خلاقیت در صبح

اوج خلاقیت

هفت روش به اوج رساندن خلاقیت در ابتدای روز

خبر خوب اینه که محققین برخی از حقایق شگفت انگیز در مورد بدن و مغز انسان را کشف کرده اند که می تواند خلاقیت شما را در صبح ها به حداکثر برسانند. این حقایق مشخص می کنند که کارهایی وجود دارند که ما برای تقویت برونداد خلاقیت خود و حفظ جریان ایده ها می توانیم هر روز آنها را انجام بدهیم.روش های به اوج رساندن خلاقیت در صبح

در ادامه هفت ترفند را عنوان می کنیم که صبح ها به بالا بردن انرژی و گسترش برونداد خلاقیت شما کمک می کند.

1-از فشردن دکمه اسنوز گوشی خود دست بردارید.

متاسفنه قابل بحث کردن نیست . اگر می خواهید صبح ها خلاق باشید ،اولین کاری که باید انجام بدهید این است که زود از خواب بیدار شوید. اگر خواب باشید نمی توانید رمان بنویسید ،یک شاهکار نقاشی کنید و یا طرحی بزنید. حتی اگر هدفتان انجام هیچ یک از کارهای بالا نیست، یک زمان بیداری هدف برای خودتان تنظیم کنید.

هر هفته با نیم ساعت زودتر بیدار شدن و عقب کشیدن ساعت سعی کنید به زمان بیداری هدف خود برسید. حتی اگر زمان بیداری ساعت هدف شما فقط نیم ساعت زودتر است ،قدرت رسیدن به آن را نادیده نگیرید. در همین نیم ساعت خیلی کارها را می توانید انجام دهید ، به طور حتم وسوسه می شوید دکمه اسنوز گوشی را فشار دهید و وانمود کنید که با تلاش می توانید کارهای خلاقانه ی خود را به بعد از ظهر یا شب موکول نمایید.

اما دلایل خاصی وجود دارد که چرا صبح ها می توانید بهتر کار کنید.طبق تحقیقات بسیار در رابطه با فیزیولوژی اعصاب، مغز خلاق در ساعات ابتدایی روز قوی ترین وضعیت را دارد.همچنین مطالعات نشان می دهند که اراده در واقع یک منبع محدود است که باید در طول روز به صورت راهبردی استفاده شود.بنابراین اگر کار خود را تا شب به تاخیر بیندازید،ممکن است هرگز فرصت انجام آن را به دست نیاورید.

2_بیرون بروید و ورزش کنید

پیاده روی و سایر فعالیت های شدید،بهترین کالیزورها برای تفکرات خلاقانه هستند.با آرامش بخشیدن به مغز خود،در حقیقت به قشر جلویی مغز اجازه می دهید که استراحت کند،و ناگهان این برق زدن های شبانه به سراغ شما می آید. آرامش مغز  حامی خلاقیت، سلامت و کاهش استرس است. دلایل مختلفی وجود دارند که چرا این کار مفید است ، پس بیرون بروید تا عملکرد مغز شما تقویت شود. تمرین صبحگاهی بیشترین تاثیر را دارد. فقط 30 دقیقه دویدن با شدت متوسط ،یا ورزش هایی چون ایروبیک مغز شما را آماده ی اوج عملکرد فکری می کند.

این کار با متعادل سازی مواد شیمیایی عصبی صورت می گیرد، که به عملکرد شناختی کمک می کند. اگر قادر به انجام فعالیت های بسیار شدید نیستید مشکلی ندارد،مطالعه اخیر نشان می دهد که 10 تا 15 دقیقه پیاده روی تند می تواند شما را بسیار خلاق کند.چون هماهنگی لازم برای پیاده روی ،منطقه ای از مغز را که مسئول تفکر خطی است اشغال می کند و ظرفیت شما را برای دریافت های خلاقانه آزاد می سازد. بنابراین به خاطر داشته باشید هر فعالیتی که ظربان قلب شما را بالا ببرد و سطح ویتامین دی شما را افزایش دهد می تواند موجب افزایش در شناخت شود.

3_قبل از استفاده از کافیین یک ساعت صبر کنید

این ترفند ممکن است برای کسانی که عادت به مصرف کافئین دارند کمی عذاب آور باشد. بالاترین سطح کورتیزول مغز زمانی است که صبح از خواب بیدار می شوید ،درست زمانی که اکثر ما عادت به مصرف یک لیوان چای یا قهوه را داریم.به هر حال این کار درست نیست ،وقتی بدن ما دوز کافئین صبحگاهی را دریافت می کند،به آن تکیه می کند و این منجر به تولید کمتر کورتیزول می گردد و آن افزایش طبیعی خلاقیت که معمولا صبح ها صورت می گیرد را کاهش می دهد.

راهکار این مشکل ساده است : کافئین خود را حداقل یک ساعت بعد از بیدار شدن استفاده کنید.با این روش هم کورتیزول به اندازه ی کافی در بدن شما تولید شده و هم از مزیت کافئینی که همه ی ما به آن عادت کرده ایم بهرمند می شویم.

4_با دست بدون قصد و نیت بنویسید

حتما لازم نیست که نویسنده باشید تا افکار شکل گرفته در ذهن تان را به روی کاغذ بیاورید، در حقیقت نوشتن می تواند یک روش بسار مفید باشد.وقتیافکار مغشوش ،درهم و برهم و دیوانه کننده ی خود را به روی کاغذ بیاورید ، می توانید روز خود را با چشمانی بازتر و شفاف تر آغاز کنید. نوشتن یک محرک خوب و فوق العاده است که شما را برای یک روز خلاق و موفقیت آمیز آماده می کند.تایپ کردن را فراموش کنید و در عوض یک قلم بردارید . گاهی نوشتن با دست را تجربه کنید ،حضور جوهر را روی انگشتان تان حس کنید و بوی کاغذ را استشمام کنید.جریان خلاقیت کمی زمان می برد .مطالعات نشان می دهد که فقط چند دقیقه نوشتن می تواند همانند یک ورزش درمانیعمل کند که موجب تقویت حافظه می شود.

5_تفکر کنید و متفکر باشید

شرکت والت دیزنی پس از معرفی مدیتیشن یا مراقبه در محل کار خود ،به نتایج جذابی دست یافت. مشخص شد که تمرکز حواس یک تکنیک عالی است تا به کارمندان کمک کند به راهکارهای خلاقانه دست پیدا کنند. برخی تحقیقات ادعا می کنند که مراقبه همراه با تمرکز حواس سخت گیری شناختی را کاهش می دهد.این تحقیقات نشان می دهند افرادی که مراقبه انجام نمی دهند ،سخت گیری شناختی بیشتری نسبت به کسانی که مراقبه انجام می دهند دارند. این افراد تمایل دارند راهکار های منسوخ شده و دشوار را برای حل مشکلات آسان که مبتنی بر تجربیات گذشته ی آنان هستند استفاده نمایند. این در حالی است که افراد اهل مراقبه مشکلات را به روش های نوین حل می کنند.روز خود را با 15 الی 20 دقیقه مراقبه ی ذهنی آغاز کنید  ،این کار به شما کمک می کند تا سخت گیری شناختی را محدود کنید. این کار ذهن شما را شفاف می کند تا درک خلاقیت به شکوفایی برسد.

روش های سلامتی بدن

چگونه خشم کودک خود را کنترل کنیم؟

عزت نفس و تأثیر آن بر زندگی
6_ده دقیقه موسیقی گوش کنید

موسیقی یک ابزار فوق العاده برای باز کردن قفل خلاقیت است. تحقیقات اخیر نشان می دهد که موسیقی به تحریک بخشی از ذهن شما که کنترل عمل های حرکتی ،احساسات و خلاقیت را به عهده دارد کمک می کند. اگر در میانه ی انجام یک کار خلاقانه هستید موسیقی باعث می شود تا تمرکز شما روی کارتان بیشتر شود.

7__گوشی همراه خود را خاموش یا در حالت بی صدا قرار دهید

هیچ چیزی به اندازه ی حواس پرتی نمی تواند قاتل خلاقیت باشد.وقفه  مانعی برای موفقیت و پیشبرد اهداف است. و توجه بیش از حد به موبایل اینوقفه را ایجاد می کند. سعی کنید در تایم های خاصی به موبایل خود توجه کنید تا به کار و افکار شما لطمه ای وارد نشود. درست است که نمی شود از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به طور کامل دست کشید اما می شود با مدیریت درست و برنامه ریزی مشخص ،تنها در ساعت های خاصی به این قبیل سرگرمی ها مشغول شد

 

در یک کلام عاشق ادبیات. آنقدر نوشته ام که انگشتانم تاول زده است.

Leave a reply:

Your email address will not be published.


Site Footer