آموزش دستور زبان فارسی/جمله

جمله چیست

آموزش دستور زبان فارسی/جمله

(این مطالب برگرفته از کتاب ماندگار و اثر تاریخی دکتر پرویز ناتل خانلری که به نظر بسیاری از صاحب نظران کامل ترین کتاب دستور زبان فارسی می باشد.و نیازی به تعریف اینجانب یا معرفی این استاد بزرگوار و آثارش نیست)

(ابوعلی سینا از بزرگترین دانشمندان ایران است،پدر ابو علی از مردم بلخ بود. ابوعلی در دهی نزدیک بخارا زاده شد. از کودکی به فرا گرفتن دانش شوق فراوان داشت.نزد پزشکان دانا به تحصیل پرداخت .در همه ی دانش های زمان سرامدعمر خود شد. این جوان دانشمند پرکار کتاب های بسیاری نوشت.پس از مدتی بهوزارت رسید.ابن سینا بیشتر کتاب های خودرا به زبان عربی نوشته است.ابوعلی در سال 428 درگذشت.مقبره ی وی در شهر همدان است.

حکایت بالا از چندین قسمت تشکیل شده است.مانند: (ابوعلی در دهی نزدیک بخارا زاده شد.) (و نزد پزشکان دانا به تحصیل پزشکی پرداخت.)و(پس از مدتی به وزارت رسید.)و…. هر یک از این قسمت ها دارای یک معنی کامل و تمام است. یعنی پس از خواندن هر قسمت توقف می کنیم و معنی کامل و مستقلی در ذهن ما بر جای می ماند که فهم آن محتاج یک کلمه یا عبارت دیگری نیست. اگر بگوییم: (ابوعلی در دهی نزدیک بخارا) و (نزد پزشکان دانا) و(پس از مدتی) معنی عبارت تمام نیست، یعنی خواننده یا شنونده منتظر است که دنباله ی عبارت را بشنود، اما همین که دنباله ی هر یک را گفتیم که (زاده شد) و (به تحصیل پزشکی پرداخت) و (به وزارت رسید) معنی تمام شده است. هر یک از این کلمات را که دارای معنی کامل و مستقل است جمله می نامیم.

انسان همیشه مقصود خود را به صورت جمله بیان می کند.

جمله مجموعه ای از کلمات است که بر روی هم دارای یک مفهوم تمام و کامل باشد. هر جا که جمله تمام شود نقطه ای می گذاریم.

کتاب بازمانده روز اثر کازوئو ایشی گورو
اشعار فریدون مشیری

زندگینامه گابریل گارسیا مارکز


توضیح درباره زبان فارسی

زبان و ادبیات فارسی رشته ای است که با واژه ها سر و کار دارد و از طریق رشته علوم انسانی میتوان به آن راه یافت. از اهدافی که این رشته دنبال میکند میتوان به آشنا کردن دانشجویان با متن های نظم و نثر زبان فارسی و بوجود آوردن مهارت های لازم و آموزش های مناسب اشاره کرد. هدف در این رشته این است که دانشجو بتواند متون فارسی را تدریس کند و یا تحت عنوان کارشناس زبان و ادبیات فارسی در بخش های علمی و فرهنگی فعالیت داشته باشد

در رشته زبان و ادبیات فارسی طول دوره تحصیل در مقطع کارشناسی حدود 4 سال است و تعداد 148 واحد درسی را خواهند گذراند. این رشته در کارشناسی گرایش خاصی ندارد و عمومی است و دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری می توانند گرایش خاصی را که مد نظر دارند انتخاب کرده و ادامه دهند
.

رشته ای که هم اکنون در دانشگاه ها تدریس می شود شامل دو شاخه‌ اصلی‌ زبان‌ فارسی‌ و ادبیات‌ فارسی‌ است. که‌ در قسمت زبان‌ فارسی‌ موارد مرتبط با زبان‌ شناسی‌، دستور زبان‌، اصول‌ نگارش‌ و ویرایش‌ و در قسمت ادبیات‌ به سبک‌شناسی‌، نقد ادبی‌، انواع‌ ادبی‌، تاریخ‌ ادبیات‌، صنایع‌ ادبی‌ من جمله بدیع‌، معانی‌ و بیان‌ و عروض‌ همچنین‌ متون‌ نظم‌ و نثر کلاسیک‌ پرداخته می شود.
برای تحصیل در این رشته باید در رشته ی علوم انسانی تحصیل کرده باشید و کنکور گروه علوم انسانی را شرکت کنید. با شناخت کامل دروسی که در این رشته تدریس می شود میتوانید با اطلاعات بیشتری به انتخاب و تحصیل بپردازید.

در یک کلام عاشق ادبیات. آنقدر نوشته ام که انگشتانم تاول زده است.

Leave a reply:

Your email address will not be published.


Site Footer