چگونه خشم کودک خود را کنترل کنیم؟

چگونه خشم کودک خود را کنترل کنیم؟

چگونه به کودک خود کمک کنیم تا بر خشم خود غلبه کند

خشم احساسی است که همه ی ما از خرد و کلان آن را تجربه می کنیم. خشم تقریبا بخشی از زندگی ما به شمار می رود.اما بهتر آن است که به بچه ها روش کنار آمدن با آن را بیاموزیم.چگونه خشم کودک خود را کنترل کنیم؟

مواردی که خشم بچه ها را برمی انگیزد:

پرخاش به آن ها و آزار های کلامی

بی اعتنایی یا برعکس حمله ی فیزیکی

اصرار و پافشاری برای انجام دادن یا ندادن کاری

کنترل خشم یک مهارت در زندگی است

کنترل خشم یک مهارت در زندگی است و به کودکان باید چگونگی این کنترل را آموخت، بنابراین باید به آنها یاد بدهیم چه به لحاظ فکری و چه از جنبه ی بدنی خشم را از خودشان دور کنند. برای شروع بهتر است مهارت های حل مسئله را به آنان آموزش دهیم. به طور مثال به بچه ها آموزش دهیم که هنگام خشم چه کارهایی را می توانند انجام دهند و مجاز به انجام چه کارهایی نیستند.

شکستن وسایل ، فریاد زدن بر سر دیگری ، آسیب رساندن به خودشان و پرت کردن اشیا به در و دیوار از جمله کارهایی است که نباید انجام دهند و برعکس دور شدن از موقعیت ، کمک خواستن، حرف زدن درباره ی موضوع ناراحت کننده،کشیدن یک نقاشی و….از موارد پیشنهادی به کودک هنگام خشمگین شدن است.

چگونه بر ترس هایمان غلبه کنیم؟

همین حالا شروع کن نه فردا

روان شناسی مدیریت زمان-برایان تریسی

بپذیریم خشم یک واکنش طبیعی است

می توانیم بچه ها را تشویق کنیم تا احساس خشمشان یا احساسات درونی خود را روی کاغذ بنویسند. نخست بپذیریم خشم یک واکنش طبیعی است و بهتر است هنگام خشم کودک رفتار شما اینگونه باشد:

سعس نکنید در وی این باور را ایجاد کنید که خشمش بی مورد است و مسئله ی مهمی وجود ندارد ، در عوض با او ابراز همدردی کنید و به او بگویید شرایطش را درک می کنید و می فهمید که او عصبانی است.

خشم او را کوچک حقیر و مسخره جلوه ندهید و در لحظه ی عصبانیت کودک هرگز لبخند نزنید تا کودک احساس حقارت نکند. گفتن جمله هایی مانند: مرد به این بزرگی خجالت داره، باز هم که آبغوره می گیری ، وقتی عصبانی هستی چقدر زشت می شوی و…. فقط او را عصبانی تر می کند.

هنگام خشم کودک رفتار خودتان را مثال نزنید بلکه درباره احساسات او حرف بزنید. سخنرانی، موعظه، پند و اندرز در این گونه موارد کارساز نیست. او را با کودکان دیگر مانند خواهر ، برادر و همکلاسی هایش مقایسه نکنید. بکوشید علت عصبانیت و خشم او را بفهمید و از او بخواهید درباره ی آن صحبت کند.

هنگامی که کودکان درباره ی احساساتشان و عواملی که آن را به وجود آورده صحبت می کنند ، گوش دادن بدون قضاوت ، بدون امر و نهی و پند و اندرز به آنها کمک می کند تا به تفاوت میان خشم و آرامش پی ببرند.

وقتی باید دکمه ی مکث مغز را فشار دهید

یک متخصص بهداشت روانی گفت: هنگام عصبانیت در برخوردهای اجتماعی مثلا هنگام تصادف، 10 تا 30 ثانیه به مغز فرصت مکث و آنالیز مساله را بدهید.اصغر کیهان نیا گفت: در پیشامد های منفی اجتماعی باید دکمه ی مکث مغز را فشار دهید. وی افزود مدت زمان این مکث باید بین 10 تا 30 ثانیه باشد، زیرا در این مدت مغز می تواند وضع موجود را آنالیز کند.

در موقع بحرانهای اجتماعی مثل تصادفات رانندگی باید مراحل زیر را پشت سر بگذارید. ابتدا 5 نفس عمیق بکشید و سپس 5 نفس عادی. بعد از آن راجع به موضوع فکر کنید. سپس سهم خود را در آن ماجرا بررسی کنید. بعد از آن نوبت به تعمق می رسد. مشورت گزینه ی بعدی است و در نهایت اقدام به تصمیم گیری کنید. هر اتفاقی نقطه ی بحرانی دارد و زمان درمانگر آن است. با وقوع یک رویداد ،نقطه ی بحرانی فعال می شود که در همان زمان قادر به خاموشی نیست و نیاز به مکث و آنالیز مساله دارد.

در یک کلام عاشق ادبیات. آنقدر نوشته ام که انگشتانم تاول زده است.

Leave a reply:

Your email address will not be published.


Site Footer