زندگینامه ژوزه ساراماگو

ژوزه ساراماگو
زندگینامه ژوزه ساراماگو

زندگینامه ژوزه ساراماگو

ساراماگو در 16 نوامبر سال 1922 در دهکده ای کوچک در شمال لیسبون به دنیا آمد، البته خود ژوزه ساراماگو اعتراف کرده که در واقع دو روز دیرتر یعنی در تاریخ 18 نوامبر به دنیا آمده و خانواده اش برای پرداخت نکردن جریمه تاریخ تولد او را دستکاری کرده اند.

خانواده ساراماگو کشاورز و فقیر بودن و زمانی که او تنها دو سال داشت، همگی به لیسبون مهاجرت کردند. اگر چه ساراماگو در مدرسه شاگرد خوبی بود ولی به دلیل اینکه خانواده اش توانایی پرداخت هزینه های تحصیلی او را نداشتند، نتوانست به دبیرستان رود اما به جای آن به یک موسسه فنی رفت و مدرک مکانیکی گرفت و بعد از آن هم مدتی را به عنوان یک مکانیک مشغول به کار شد اما از آنجاییکه ساراماگو از کودکی مجذوب خواندن و دانستن بود ، همین امر باعث شد تا این مکانیک جوان بعد از فراغت از کار بیشتر وقت خود را در کتابخانهٔ مرکزی شهر لیسبون بگذراند.

ساراماگو در سال 1947 اولین کتاب خود یعنی «اقلیم گناه» را نگاشت این کتاب فروش خوبی نداشت و همین باعث شد، ساراماگو تا سی سال به سراغ نوشتن رمان نرود او در این مدت به کارهای مختلفی روی آورد و کار نوشتن را با ترجمه و نوشتن چند کتاب شعر ادامه داد تا اینکه در اواخر دهه 70 میلادی او باز به نوشتن رمان روی آورد و سرانجام در سن شصت سالگی، با نوشتن کتاب «بالتازار و بلموندا» که یک رمان تاریخی بود به ناگاه همه ی توجه های را به خود جلب کرد.

کلاف سردر گم

معروفترین اثر ساراماگو «کوری» نام دارد، این کتاب در سال 1995 منتشر شد و در مورد جامعه ایست که در شرایط سخت، افراد آن به تدریج کنترل خود را از دست داده و از انسانیت دور می شوند و تنها زمانی که به بینش و آگاهی درست می رسند، اوضاع تغییر می کند، ساراماگو بخاطر نگارش این کتاب در سال 1998 برنده جایزه نوبل ادبیات شد.

مهمترین ویژگی سبک نگارشی ساراماگو استفاده کردن از جمله های طولانی و بدون نشانه گزاری است او در آثارش بیشتر به مبارزه با فقر و اختلاف طبقاتی می پردازد، هر چند ساراماگو خیلی دیر به شهرت رسید اما بیش از دو میلیون نسخه از کتاب های او تنها به زبان پرتغالی به فروش رسیده است و همچنین آثارش به بیست و پنج زبان زنده از جمله فارسی ترجمه شده است .

مرغان نمادین در منطق الطیر عطار

سرانجام ساراماگو پس از تحمل یک دوره بیماری در 18 ژوئن سال 2010 در سن هشتاد و هفت سالگی در خانه اش درگذشت، مراسم تشییع پیکر او بسیار باشکوه بود و تقریبا بیست هزار نفر در آن شرکت کردند.

برخی از آثار

اقلیم گناه، 1947
مبانی نقاشی و خطاطی، 1977
بالتازار و بلموندا، 1982
بلم سنگی، 1986
انجیل به روایت عیسی مسیح، 1991
کوری، 1995
همه نام ها، 1997
بینایی، 2004
وقفه در مرگ، 2005
سفر فیل، 2008

در یک کلام عاشق ادبیات. آنقدر نوشته ام که انگشتانم تاول زده است.

Leave a reply:

Your email address will not be published.


Site Footer