چگونه به عادت هایمان پایبند بمانیم

موفقیت
پایبندی به عادتها

چگونه وقتی اوضاع زندگی خراب است به عادت هایمان پایبند بمانیم؟

جیمز کلیر/مترجم:زینب شاهدی

چگونه به عادت هایمان پایبند بمانیم.دانشگاه که بودم بیس بال بازی می کردم،خارج از فصل مسابقات من و هم تیمی هایم در بازی های دوستانه قوی ترین مردان باهم رقابت می کردیم:یک تایر غول پیکر تراکتور را هل می دادیم،سورتمه ای پراز وزنه را می کشیدیم و کلا چیزهای سنگین ،با شکل های عجیب و غریب را می کشیدیم یا پرتاب می کردیم.البته گاهی هم در این رویدادها شرایطی پیش می آمد که باعث می شد افراد از این شکایت کنند که ((آمادگی این شرایط را نداشتیم))یا((برای این یکی تمرین نکرده بودیم!)) اما در آخر کار هم اتاقی من با یک جمله ی خیلی ساده به این غرولندها جواب می داد:((برای هرج و مرج تمرین کنید))

((برای هرج و مرج تمرین کنید))شکل ساده ی این عبارت بود:((به من نگویید شرایط ایده آل نیست.به من بگویید می خواهید این مسئولیت را بپذیرید که برای باربعدی آماده تر حاضر می شوید.)) شاید لازم نباشد شما لاستیک تراکتور را هل بدهید،ولی می توانید همین فلسفه((برای هرج و مرج تمرین کنید)) را بگیرید وآن را به ((برای هرج و مرج برنامه ریزی کنید)) تبدیل کنید. به نظر من این ذهنیت می تواند برای پایبند ماندن به اهداف و داشتن زندگی سالم خیلی به کارتان بیاید.مخصوصا وقتیاوضاع زندگی به هم ریخته می شود.حالا برایتان می گویم چطور از این ایده استفاده کنید.

برای هرج و مرج برنامه ریزی کنید

فرض کنید شما هدفی دارید که می خواهید همیشه به آن پایبند بمانید،مثلا هر هفته سه بار ورزش کنید یا هر روز صبح، پنج دقیقه مراقبه داشته باشید.اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود،پایبند ماندن به این هدف خیلی هم سخت نیست. اگر سر ساعت بیدار شوید،اصولا باید پنج دقیقه وقت اضافی برای مراقبه صبحگاهی داشته باشید.یا اگر ترافیک خیلی وحشتناک نباشد آن وقت باید بتوانید خودتان را به باشگاه برسانید و ورزشتان را بکنید.اساسا اگر اتفاق غیر منتظره ای نیفتد همین که برنامه تان را شروع کنید کافی است.

ولی وقتی اوضاع شلوغ شود و آشوب به وجود بیاید اینجاست که شروع به بهانه آوردن می کنید و جمله هایی مثل((انتظار نداشتم فلان چیز اتفاق بیفتد…..))کم کم به زندگیتان می خزند و در نهایت می بینید هدف هایی را که آن  همه برایتان مهم بودند کنار گذاشته اید.

آشفتگی و پیش بینی ناپذیری زندگی یکی از عواملی است که باعث می شود پایبند ماندنمان به اهداف سخت شود. در این زمان ما با این سؤال مهم روبه رو می شویم:((چطور می شود به چیزی پایبند ماند وقتی زندگی روزمره اینقدر پیش بینی ناپذیر است؟))

چطور می شود برای هرج و مرج برنامه ریخت؟

دامنه را کم کنید و به برنامه پایبند بمانید. 

برنامه نوشتن من به این صورت است که هر دوشنبه و پنج شنبه یک متن را به روی وب سایتم قرار دهم.آوریل سال گذشته در سفرهای بین المللی بودم که به مسمومیت غذایی شدیدی دچار شدم.آن روز می خواستم یک مقاله خوب منتشر کنم. ولی این ناخوشی نامنتظره کارم را سخت کرد.به خودم گفتم:((اگر نتوانم تاقبل از ساعت یازده شب مطلبی را بنویسم،متنی را روی وب سایتم می گذارم تا به خواننده هایم اطلاع بدهم این هفته مطلبم دیرتر می رسد)) چند ساعت بعد هم مقاله ای با این محتوا روی وب سایتم گذاشتم:((این پست در راه است))از گذاشتن مطلب به درد نخور روی وب سایتم متنفرم، ولی دست کم با این کار به خودم ثابت کردم حتی در شرایط نامساعد می توانم به برنامه ام پایبند بمانم.

درباره کم کردن دامنه و پایبند ماندن به برنامه برایتان خواهم نوشت. ایده کلی این است که پایبند ماندن به برنامه ها خیلی مهم تر است تا براورده کردن انتظارات خودتان.مثلا انتظار من این است که هر دوشنبه و پنج شنبه مطالب مفیدی بنویسم،ولی اگر این انتظار برایم از پایبندی به برنامه و حفظ عادتم در درازمدت مهم تر شود ،آن وقت باید منتظر بمانم تاهر بار متنی شگفت انگیز خلق کنم!

به تجربه من،تکنیک((اگر…..آنگاه….)) یکی از بهترین راهها برای پایبندی به برنامه در مواقعی است که اوضاع آشفته می شود.

تکنیک((اگر…….آنگاه……..))

تکنیک ((اگر……آنگاه……)) راهی بی نظیر برای برنامه ریزی برای هرج و مرج است و کمک می کند حتی وقتی اوضاع زندگی به هم می ریزد به برنامه هایتان پایبند بمانید.چرا؟ چون مجبورتان می کند از قبل راهکاری برای کم کردن دامنه کار،ولی پایبند ماندن به آن تدارک ببینید. تنها کاری که باید بکنید این است که این عبارت را کامل کنید((اگر (یک اتفاق نامنتظره)….،آنگاه…..(پاسخ شما)….))

راز بدبختی(پیچیده کردن مسائل)

برای مثال

اگر برای دویدن صبحگاهی فردا به موقع از خواب بیدار نشدم،آنگاه بعداز برگشتن از کار برای دویدن می روم.

اگر در وقت ناهار نتوانستم یوگا بروم، آنگاه بعداز ظهر برای این کار یک زمان استراحت می گیرم.

اگر برای ناهار غذای مضری خوردم، آنگاه برای شام یک غذای کاملا سالم درست می کنم.

تکنیک ((اگر…….آنگاه……)) شمارا وادار می کند شرایط پیش بینی ناپذیری را که در زندگی زیاد پیش می آید از قبل در نظر بگیرید.این باعث می شود برای هیچ کاری نکردن بهانه ای نداشته باشیدو راه های بیشتری برای پایبند ماندن به برنامه پیش پایتان باشد.

از این تکنیک برای بهتر کردن عملکردتان هم می توانید استفاده کنید.مثلا یک بازیکن بسکتبال ممکن است بگوید: ((اگر ده ضربه آزاد را از دست بدهم آنگاه امشب قبل از خواب باید تجسم کنم که بیست ضربه آزاد را گل می کنم.))چگونه به عادت هایمان پایبند بمانیم

آینده تان را بسازید

این تکنیک کمکتان می کند آگاهانه خودتان را به عمل وادارید و نگذارید اهدافتان فدای اوضاع و شرایط شود. شلوغ شدن برنامه روزانه ،پیش آمدن تاخیر های نامنتظره،مریض شدن ، سفر رفتن و از این دست مسائل برای همه ما پیش می آید و رخدادهای کوچکی است که نمی گذارد بیشتر مردم به اهدافشان پایبند بمانند و به آن برسند.ولی نباید اینطور باشد.

اگر انتخاب می کنید که برای هرج و مرج برنامه بریزید و از تکنیک((اگر…..آنگاه…..))به خوبی استفاده کنید تا دامنه ی کار را کم کنید و در عوض به برنامه پایبند بمانید آنگاه می توانید برای ادامه دادن درست کار راههای مختلفی داشته باشید.حتی وقتی اوضاع خیلی خراب است. هر وقت نتوانستید کار بزرگی کنید از کار کوچک غافل نشوید.

در یک کلام عاشق ادبیات. آنقدر نوشته ام که انگشتانم تاول زده است.

Leave a reply:

Your email address will not be published.


Site Footer